mandag 23. mars 2015

Agathe`s Gogenser

Garn: Alfa - sandnesgarn

Pinne: Nr. 8 og Nr. 9

Lengde: 59 cm.

Vidde: 51 cm.

Strikkefasthet: ca. 11 masker på 10 cm. på pinne nr. 9

Mønsterborden: Jeg begynte med fire grå og sluttet med fire grå

BOLEN:                                                                                                                                                     Legg opp 118 masker på pinne nr. 8 og strikk vrangbord 6 cm.
Bytt til pinne nr. 9 og strikk glattstrikk til bolen måler 41 cm.
Fell 4 masker i hver side. Nå skal det være like mange masker fremme og bak  - 55 masker per del.

ERMER:
Legg opp 24 masker på pinne nr. 8 og strikk vrangbord, 6 cm.  Bytt til pinne nr. 9 og strikk glattstrikk. Når arbeidet måler 11 cm. øk 2 masker under ermet og fortsett økingen hver 5. cm i alt seks ganger og det er nå 36 masker. Strikk til ermet måler 42 cm eller til ønsket lengde og fell 4 masker midt under ermet, det er nå 32 masker.

BÆRESTYKKET:
Sett alle deler sammen med et merke i hver overgang, det er nå 174 masker.  55 masker for og bakstykke og 32 masker på ermene. OBS: her måtte jeg regulere maskeantallet på ermer til 31, for å få det til å passe med mønsteret lenger opp, det gjorde jeg på første omg. etter jeg satte alle deler sammen.

Fell raglan slik: (Begynn bak på rygg ved første merke, bak på venstre erme) Merke, strikk to rett sammen strikk til to masker før neste merke og ta første masken løst av som om den skulle blitt strikket rett, strikk en maske rett og dra den første masken over den. 8 masker felt.

Fell raglan annenhver omg. og når det er felt to ganger raglan, 51 masker på for og bakstykke og 27 masker på ermer, så strikk mønsteret. Det begynnes likt og sluttes likt etter og før hvert merke.

Fell raglan annenhver omg. til det er 68 masker igjen, strikk da en rett og en vrang, 2,5 cm og fell løst av.

Fest alle tråder og sy under ermene.

Lykke til! Håper den er forståelig, første gang jeg skriver mønster ;)

12 kommentarer:

  1. Kjempefin!!! Takk for mønster. Hba betydde antall nøster farn? 4 pluss 4? Altså 8 grå nøster?

    SvarSlett
  2. Tusen takk for det 😊 Antall nøster: 10 nøster i bunnfargen, 1. Nøste i hver av mønsterfargene, hvis det var det du lurte på?

    SvarSlett
  3. Svar
    1. Tusen, tusen takk 😊 ha en fin dag

      Slett
  4. Så flott, takk for at du deler! Ha en fin dag hos deg, Happy Knitting!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for det, koselig å få sånne fine tilbakemeldinger 😊 ha en fin dag

      Slett
  5. Kjempefin! Denne fikk jeg lyst til å strikke!😊😊

    SvarSlett
  6. Tusen takk for flott mønster! Festet nettopp de siste trådene på min versjon i dag - datteren ble superfornøyd! Bortsett fra litt lenger bol og ermer har jeg fulgt oppskriften din til punkt og prikke - skal følge spent med om det kommer nye mønstre fra deg :) Det blir å strikke minst ên til av denne, helt klart! Kjøpte 12 nøster totalt, har over halvannet igjen - de skal jeg bruke som mønsterfarge på neste :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for superfin tilbakemelding 😊 glad for å høre at oppskriften er grei å følge.
      Det var veldig morsomt å lage mønster, så hvem vet, kanskje det blir flere 😉

      Slett
  7. Go'genser er helt klart rette navn - datteren min har nærmest bodd i den siden hun fikk den, sånn sett er det jo kjekt med noen kjølige maidager- i alle fall for oss ullstrikkere :)

    SvarSlett
  8. i alle fall for oss ullstrikkere :)

    gclub